Selasa, 10 November 2015

5 Cara Mudah untuk Mengekalkan Kesihatan

5 Cara Mudah untuk Mengekalkan Kesihatan

Orang biasanya menyalahkan kekurangan senaman atau mana-mana program-program kesihatan kerana sibuk. Ia adalah salah faham umum bahawa penyelenggaraan kesihatan adalah memakan masa. Yang benar adalah ada cara mudah yang ramai orang boleh lakukan untuk kekal sihat.

1. Mempunyai kuasa tidur petang. Walau bagaimanapun sibuk anda, anda boleh dengan mudah menetapkan 15 hingga 30 minit tunda pada sebelah petang. Mempunyai masa untuk but semula otak anda yang bukan malas. Kuasa tidur terbukti meningkatkan memori anda dan membantu mengurangkan tekanan. Ia juga membantu anda menghadapi begitu banyak maklumat di tempat kerja. Tetapi, pastikan anda tidak melebihi 30 minit. Anda akan mahu untuk mengelakkan memasuki keadaan tidur dalam semasa bekerja. Untuk satu, anda akan berasa goyah sedikit untuk seketika selepas bangun dari tidur dan kedua, anda mungkin akan dipecat.

2. Ikut jam biologi anda. Ia adalah sangat penting untuk mendapatkan jam biologi anda disegerakkan. Ia telah berkata bahawa tidur meningkatkan ingatan rakyat. Melatonin, hormon yang dihasilkan oleh otak yang mengawal tidur, juga berfungsi sebagai antioksidan yang kuat. Ia juga menguatkan sistem imun seseorang dan membantu mencegah kemurungan.

3. Nikmati matahari. Walaupun tidur malam yang baik adalah penting dalam meningkatkan memori, pendedahan yang cukup kepada cahaya matahari pada siang hari yang membolehkan badan anda untuk mensintesis vitamin D. Vitamin D adalah penting untuk mengurangkan risiko penyakit kanser, osteoporosis, penyakit kardiovaskular, dan lain-lain Pastikan anda menikmati masa di bawah matahari selama 15 hingga 20 minit setiap hari. Ia adalah yang terbaik untuk mendapatkan dos cahaya matahari pada waktu pagi tanpa pelindung matahari untuk mengelakkan risiko penyakit kulit.

4. Makan dengan sihat. Walaupun semua orang tahu betapa pentingnya adalah untuk mempunyai makanan yang seimbang untuk kesihatan yang baik, sesetengah orang masih makan makanan yang tidak sihat. Sesetengah orang biasanya melangkau waktu makan dan kemudian makan banyak kemudian. Sebaliknya, sesetengah orang yang ingin menurunkan berat badan secara drastik crash diet tidak berlalu kesan negatif kepada badan. Cara terbaik untuk makan secara sihat adalah untuk makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran serta makan beberapa hidangan kecil sehari.

5. Latihan. Bekerja di luar tidak semestinya bermakna pergi ke gym. Bergerak banyak dan memecahkan gaya hidup tidak aktif untuk mencegah obesiti dan mengekalkan kesihatan yang baik. Tetapkan beberapa minit masa anda melakukan rutin pendek beberapa kali sehari.

Kesihatan yang baik berikut tabiat yang baik. Nikmati ini Tabiat mudah dan kehidupan yang panjang yang mereka tawarkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar