Selasa, 10 November 2015

A Look At Hipotermia

A Look At Hipotermia

Hipotermia boleh ditakrifkan sebagai apabila badan mencapai suhu teras yang lebih rendah daripada biasa boleh berfungsi dan metabolisme. Julat suhu teras normal adalah 98.6 darjah F atau 37 darjah C. Hipotermia bermula untuk menetapkan dalam apabila suhu teras jatuh di bawah 95 darjah F atau 35 darjah C. Seseorang yang akan masuk ke dalam keadaan koma pada suhu teras 79 darjah F.

Hipotermia menyebabkan hipotalamus ditutup. Kadar kematian seorang pesakit hypothermic boleh menjadi setinggi 87%; kematian dalam masa 2 jam selepas tanda-tanda dan gejala-gejala pertama. Pendedahan kepada sejuk boleh menyebabkan hipotermia umum dan kecederaan sejuk tempatan. Kecederaan sejuk tempatan (atau fros santapan) adalah:

- Apabila kristal ais dibentuk antara sel-sel kulit dengan mengeluarkan cecair dari sel-sel.
- Kristal ais akan memusnahkan dan tisu kerosakan jika tidak panas. (JANGAN meletakkan tekanan ke atas kawasan yang terjejas!)
- Nylon adalah penyerap haba yang baik ditambah pula dengan sarung kaki kapas tebal di atas mereka.

Lima peringkat hipotermia ialah:
1. Menggigil di atas 90 darjah F, perpeluhan cepat dan kadar jantung.
2. Sikap acuh tak acuh (tempang) dan menurun fungsi otot; fungsi motor halus pertama diikuti dengan fungsi motor kasar.
3. Pengurangan tahap responsif - mata berkilat dan pembekuan kaki.
4. Kurang tanda-tanda vita - nadi yang perlahan dan kadar pernafasan.
5. Kematian

Hipotermia menyebabkan otak untuk menutup. Ia dikenali sebagai "kematian aman". Untuk memanaskan pesakit hypothermic anda perlu untuk meningkatkan suhu teras mereka satu darjah setiap jam. JANGAN tenggelamkan orang yang dalam tab air panas atau pancuran mandian. Meletakkan mereka di dalam kenderaan anda dan hadir haba, gunakan pek haba dalam pangkal paha, ketiak, dada, dan lutut. Anda akan perlu untuk mengendalikan pesakit dengan berhati-hati supaya tidak terjatuh ke dalam hati mereka VFIB atau VTACH.

Penyerapan hipotermia, hanya kerana ia berbunyi, adalah apabila seseorang itu telah jatuh ke dalam air. Apabila cuba untuk memanaskan pesakit TIDAK meraba atau mengurut kulit mereka dalam usaha untuk membantu memulihkan peredaran mereka.

Dengan pesakit-pesakit kematian boleh berlaku jika air adalah kurang daripada 50 darjah F. Ia boleh mengambil badan 10 minit untuk sampai ke suhu air. The paramedik di tempat kejadian tidak akan menyebut orang yang mati sehingga mereka dia / dia telah dipanaskan terlebih dahulu. "Mereka tidak akan mati sehingga mereka hangat dan mati".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar