Selasa, 10 November 2015

Perubahan gaya hidup untuk Meningkatkan Kesihatan

Perubahan gaya hidup untuk Meningkatkan Kesihatan

Kesihatan yang baik adalah tidak ternilai. Ia adalah satu tanggapan biasa yang tetap sihat adalah sangat sukar. Ini adalah kerana ia mengambil perubahan gaya hidup untuk benar-benar meningkatkan kesihatan seseorang. Berikut adalah beberapa tingkah laku yang kebanyakan orang mendapati sukar untuk berubah tetapi adalah perlu untuk kesihatan yang baik.

Merokok

Kira-kira satu perempat daripada penduduk merokok atau menggunakan lain-lain bentuk tembakau. Dan terdapat lebih daripada 3 juta remaja yang merokok. Merokok adalah dipertimbangkan adalah punca utama penyakit yang boleh dicegah / kematian di Amerika Syarikat. Kerana kempen anti-merokok intensif, kebanyakan orang kini mempunyai maklumat daripada kesan-kesan negatif merokok kepada kesihatan. Walau bagaimanapun, berhenti merokok adalah sangat sukar kerana ia adalah satu bentuk ketagihan. Ada yang memberi tumpuan kepada perubahan gaya hidup yang lain seperti pemakanan, senaman dan pengurusan tekanan. Tetapi hakikat yang menakjubkan adalah bahawa anda boleh meningkatkan kesihatan umum anda lebih bermakna dengan hanya berhenti merokok.

Pergantungan alkohol

Antara dadah psikoaktif yang sama, alkohol adalah yang paling banyak didera di Amerika Syarikat. Ia juga adalah punca sekitar 100 000 kematian setiap tahun di Amerika Syarikat. Kebanyakan orang beralih kepada alkohol untuk mengelakkan sebarang masalah peribadi. Mengelakkan konflik sosial untuk satu perkara bukan tanda individu yang sihat. Alkohol membuatkan keadaan lebih teruk. Pengambilan alkohol yang kerap membawa kepada ketagihan arak di mana seseorang individu kerap keinginan untuk lebih banyak alkohol yang menjadikan ia sangat sukar untuk berhenti. Peningkatan dalam toleransi membuat minuman beralkohol lebih dan lebih. Ketagihan arak yang teruk lagi membawa kepada perubahan tingkah laku dan individu tidak lama lagi memutuskan sambungan kepada orang di sekeliling dia.

Tidak Sihat Tabiat Makan

Tabiat makan yang tidak sihat daripada orang di Amerika Syarikat misalnya telah menyebabkan 67% orang dewasa dan 25% kanak-kanak untuk menjadi gemuk. Obesiti menyebabkan pelbagai masalah kesihatan yang serius seperti penyakit jantung, menyemarakkan dan kadang-kadang kanser. Gaya hidup yang tidak sihat dan makan makanan segera telah menjadi kebiasaan. Anak-anak muda lebih suka makanan ringan untuk sayur-sayuran. Ibu bapa yang sibuk suka take out dan bersedia untuk makan makanan. Beberapa profesional skip sarapan dan biasanya makan di luar. Dan beberapa remaja crash diet untuk mencapai angka kurus hanya untuk berasa kecewa pada akhirnya.

Tabiat yang sihat membawa kepada kehidupan yang sihat. Membuat perubahan-perubahan dan mempunyai kehidupan yang panjang dan bahagia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar