Selasa, 10 November 2015

Apa yang di Bumi Adakah Sel Stem Pluripotent?

Apa yang di Bumi Adakah Sel Stem Pluripotent?

Jika anda telah tertanya-tanya tentang apa terhadap sel-sel bumi pluripoten (PSC) adalah, maka ini adalah artikel untuk anda. Kami akan melihat apa yang mereka, apa yang mereka lakukan dan yang paling penting mengapa mereka tidak jawapan kepada semua isu-isu kesihatan kita. Menjelang akhir, anda akan mempunyai pemahaman yang besar dan akan tahu semua tentang mereka.

Pertama, mari kita lihat apa yang mereka. PSC terdapat dalam jumlah yang agak kecil dalam badan dalam pelbagai tisu dan darah tali pusat. Banyak penyelidikan telah mengenal pasti potensi perbezaan mereka dan kami telah pun dilihat prosedur di mana mereka diambil dari pusat dan disuntik semula ke dalam badan pesakit. Mereka tidak menarik kontroversi yang sama mengelilingi sel-sel stem embrionik, dan kerana mereka berasal dari seorang manusia dilahirkan, juga dikelaskan sebagai sel-sel stem dewasa (ASC).

Seterusnya, mari kita lihat apa yang mereka lakukan. Bagi kebanyakan PSC, keupayaan mereka untuk menjana semula adalah terhad kepada tisu mereka diambil dari. Sebagai contoh, orang-orang yang diambil dari kulit hanya akan menjadi sel-sel kulit. Disuntik ke dalam hati, tidak akan menyebabkan sel-sel hati yang baru. Para penyelidik sedang cuba untuk mencari jalan untuk mengubah sel-sel stem dewasa pluripoten menjadi sebarang jenis sel dalam tubuh.

Akhir sekali, mari kita lihat mengapa PSC tidak jawapan kepada semua isu-isu kesihatan kita. Seperti yang kita sudah melihat, PSC yang diambil dari kulit sebagai contoh, tidak boleh menjadi sel-sel baru hati. Ini tidak akan membantu orang yang mempunyai penyakit kardiovaskular atau keadaan degeneratif seperti Parkinson. Jawapannya terletak pada satu lagi jenis ASC - orang-orang dari sum-sum tulang.

Selama bertahun-tahun, kami telah menggunakan ini berjaya untuk merawat leukemia dan darah / kanser tulang oleh pemindahan mereka ke dalam pesakit. Kajian terbaru walau bagaimanapun, menunjukkan terdapat beberapa 150,000,000 ASC dalam sum-sum tulang kami dan bahawa sel-sel stem yang boleh menjadi apa-apa jenis tisu, ia merupakan sistem pembaharuan badan.

Jadi tidak ada ia, semua yang anda mahu tahu mengenai PSC. Kita telah melihat apa yang mereka, apa yang mereka lakukan dan akhirnya mengapa mereka tidak adalah jawapan untuk masalah kesihatan kita. Semua mata penyelidikan terkini ke ASC dari sum-sum tulang kita sendiri yang sistem pembaharuan semula jadi tubuh kita, jadi semua yang perlu kita lakukan adalah mendapatkan lebih banyak daripada mereka untuk melepaskan ke dalam aliran darah kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar