Selasa, 10 November 2015

Mikronutrien Penting Untuk Kesihatan Anda

Mikronutrien Penting Untuk Kesihatan Anda

Kita perlu memastikan bahawa makanan kita terdiri daripada makanan yang seimbang. Mereka perlu terdiri daripada kesemua enam kumpulan makanan utama. Jika seimbang dengan betul, makanan anda harus merangkumi jumlah saksama mikronutrien juga. Mikronutrien begitu dipanggil kerana mereka adalah bahan minit.

Apabila vitamin pertama telah ditemui pada tahun 1912, ia dipanggil 'A'. Kemudian lebih vitamin ditemui dan mereka kemudiannya dinamakan huruf berikut abjad. Vitamin perkataan berasal dari dua perkataan lain: penting (sangat penting) dan minimum (yang bererti bahawa hanya jumlah minimum diperlukan). Makronutrien di sisi lain adalah bahan-bahan yang lebih besar seperti protein, karbohidrat, lemak dan serat.

Kepentingan mikronutrien dan bagaimana mereka bekerja di dalam tubuh manusia membingungkan saintis selama berabad-abad. Ini telah membawa kepada penemuan yang menakjubkan. Semakin banyak tumbuhan didapati mengandungi mikronutrien baru dengan sepadan manfaat kesihatan. Antara yang penting termasuk catechin (terdapat dalam GreenTea); Proanthocyanidins (terdapat dalam Grape Seed Extract) dan polisakarida (senjata rahsia dalam Aloe Vera). The Mikronutrien terkini dapatan adalah Xanthones (terdapat dengan banyaknya di dalam perikarpa Manggis (a buah-buahan tropika dari Asia Timur).

Xanthones dinamakan Alpha manggis, manggis Beta, Gamma manggis dan lain-lain, semua yang sesuai dengan manfaat yang berbeza ke arah bahagian yang berlainan di badan manusia. Sebagai contoh, Alpha manggis adalah berkesan dalam memerangi radikal bebas manakala Gamma manggis boleh meneutralkan keradangan sel. 'Amazing' adalah perkataan untuk menggambarkan penemuan yang dibuat oleh para saintis dalam dua dekad yang lalu mengenai mikronutrien. Walaupun kita tidak memahami sepenuhnya lagi tentang sifat sebenar bahan-bahan ini, saya percaya kita semakin hampir sekarang ke arah pemahaman yang penuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar