Selasa, 10 November 2015

Sciatica Siri: Punca Sciatica

Sciatica Siri: Punca Sciatica

Jika seseorang itu berasa sakit kesemutan atau kebas di bahagian bawah tubuh anda, dari punggung ke belakang kaki anda, ia mungkin satu keadaan yang dikenali sebagai sciatica. Kebanyakan orang dengan sciatica mungkin mendapati diri mereka lega gejala dalam tempoh yang singkat beberapa minggu atau bulan, tanpa mengalami keperluan untuk pembedahan. Orang lain, bagaimanapun, mungkin memerlukan rawatan akut untuk menyembuhkan penyakit mereka.

Antara punca-punca yang sama untuk sciatica termasuk:

Stenosis tulang belakang - A stenosis tulang belakang adalah nama bagi suatu syarat bagi penyempitan sebahagian daripada tulang belakang. Jika ini berlaku di kawasan bawah tulang belakang, doktor merujuk kepadanya sebagai stenosis tulang belakang lumbar, dan ia boleh menyebabkan sciatica.

Cakera herniated - Antara vertebra di tulang belakang, seseorang boleh mencari rawan penuh dengan gel, dipanggil cakera, yang bertindak sebagai penyerap kejutan kepada pergerakan badan. Jika rehat cakera, dan tekanan gel akar saraf, terutama di bahagian bawah tulang belakang, ia boleh menyebabkan sakit di bahagian bawah badan, dipanggil sciatica.

Spondylosisthesis - Ini berlaku apabila seseorang naik ke atas vertebra tulang belakang lain, biasanya kerana kemerosotan cakera antara vertebra dua. Ini hubungan antara vertebra dua boleh menyebabkan mencubit saraf sciatic.

Tumor - Tumor juga tumbuh di kawasan tulang belakang badan. Ini termasuk saraf tunjang itu sendiri, di antara vertebra dan juga membran yang meliputi tulang belakang. Pertumbuhan tumor mungkin menyebabkan saraf mencubit, seterusnya membawa kepada sciatica.

Oleh itu, punca-punca sciatica adalah pelbagai, dan doktor mungkin tidak selalunya dapat mengesahkan punca tunggal. Oleh itu, langkah berjaga-jaga yang terbaik untuk mengambil adalah pemeriksaan yang kerap yang boleh menghalang masalah kecil daripada menjadi buruk menjadi satu isu yang besar kemudian.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar