Selasa, 10 November 2015

Pulih Dari Pembedahan Bahu Dengan Akupunktur

Pulih Dari Pembedahan Bahu Dengan Akupunktur

Jenis kecederaan bahu akan memerlukan pelbagai jenis rawatan. Walaupun ia mungkin demi kepentingan terbaik anda untuk mencuba pilihan penyembuhan semula jadi untuk keadaan tertentu, pembedahan boleh menjadi pilihan yang sesuai dalam kes-kes lain. Dianggarkan purata masa yang diperlukan untuk pulih daripada pembedahan bahu (mendapatkan semula 75-80% daripada kekuatan dan fungsi) adalah 6-7 bulan. Dalam beberapa kes ia mungkin mengambil masa sehingga setahun, dengan pemulihan yang lengkap mengambil selama 2 tahun. Ini semua bergantung kepada kesihatan awal individu, sejauh mana kecederaan, kualiti dan komitmen untuk pemulihan, diet pesakit dan kaedah pemulihan. Menggunakan akupunktur dan herba Cina boleh memendekkan masa pemulihan anda dalam setiap fasa-fasa pemulihan. Ia adalah mungkin untuk mendapatkan kekuatan dan fungsi bahu anda kembali lebih awal, mengurangkan kesakitan trauma pembedahan, mengurangkan tisu parut dan mengurangkan kehilangan pelbagai gerakan, semua dengan menggunakan akupunktur dan formula herba Cina.

Kecederaan bahu yang mungkin atau syarat-syarat yang patah tulang, terkehel / subluxation, air mata, hentaman, tendinitis, taji tulang dan radang kandung lendir. Jelas sekali, tidak semua syarat-syarat ini akan memerlukan pembedahan. Demi artikel ini tumpuan diberikan kepada kecederaan dan pembedahan bahu seperti Arthroscopic, pemutar cuff pembaikan, pembedahan Bankart dan penggantian bahu palsu. Kesemua pembedahan ini boleh menjadi sangat bermanfaat kepada pesakit, tetapi mereka juga boleh menyebabkan trauma yang hebat untuk kawasan yang mengambil masa yang lama untuk sembuh dan banyak dedikasi dan masa dalam pemulihan fizikal oleh pesakit.

Terdapat risiko tertentu yang dikaitkan dengan pembedahan bahu termasuk vaskular dan kecederaan saraf, kebocoran cecair sinovial, menambahkan kekerasan dan kecederaan tendon akibat sebab-sebab iatrogenic (kesilapan perubatan). Dalam kebanyakan kes tiada komplikasi dan pesakit hanya perlu berurusan dengan isu-isu bahu selepas pembedahan biasa. Pesakit pembedahan bahu biasanya melaporkan kesakitan, kekejangan, bengkak, pelbagai gerakan, parut keloid, hilang kekuatan, kebas isu-isu selepas pembedahan berkurangan. Setiap seorang daripada isu-isu ini boleh dikurangkan dengan menggunakan rawatan akupunktur melalui proses pemulihan. Rawatan boleh dimulakan pada hari yang sama atau hari selepas pembedahan, jika boleh. Formula herba yang berbeza boleh digunakan untuk menguatkan tendon dan ligamen, mengurangkan kesakitan dan bergerak darah (mengurangkan bengkak, pembantu limfa perparitan dan membawa bekalan yang berterusan oksigen dan nutrien ke kawasan itu rosak). Pastikan untuk mendapatkan herba anda daripada pengamal berlesen untuk memastikan anda mendapat formula yang tepat untuk anda. Akupunktur boleh bergerak anda melalui 4 peringkat pemulihan yang lebih cepat dan mendapatkan anda kembali menjadi berfungsi sehingga 2 bulan lebih cepat daripada pemulihan tanpa akupunktur.

Peringkat 1 proses pemulihan adalah 5-6 minggu dan melibatkan pesakit memakai anduh. Dalam fasa ini, akupunktur boleh dilakukan di kawasan sekitar bahu untuk meningkatkan aliran darah ke kawasan itu, mengurangkan pembentukan limfa dan bengkak, menjaga sistem imun yang tinggi (mengurangkan risiko jangkitan) dan tahap kesakitan yang lebih rendah. Acupuncture membantu badan anda untuk melepaskan endorfin, yang semula jadi sakit-pembunuh badan anda. Bagi pesakit yang tidak suka mengambil farmaseutikal, ini adalah satu alternatif yang baik dan boleh menurunkan keperluan anda untuk ubat penahan sakit preskripsi.

Peringkat 2 melibatkan pergerakan sangat minimum dan terapi di atas bahu. Menggunakan akupunktur secara langsung di sekitar bahu yang rosak dalam fasa ini boleh menggalakkan aliran darah ke tendon. Ini membantu untuk mengurangkan ketegangan dan pelbagai dikurangkan gerakan. Rangsangan otot sekitar terus kehilangan kekuatan dan jisim otot pada tahap minimum. Ringan electro-akupunktur merupakan modaliti yang sangat baik pada peringkat ini. Gunakan mata distal di sisi untuk memastikan pengaliran saraf dikekalkan dan menghadkan kemungkinan mati rasa dilanjutkan dan kesemutan di anggota badan.

Peringkat 3 menggalakkan terapi lebih fizikal dan mempunyai pesakit dengan menggunakan berat yang terdiri daripada 6-10 lbs. Akupunktur adalah bermanfaat dalam peringkat ini untuk terus menjalin otot dan tendon yang rosak. Ia juga sangat baik untuk mencegah pengumpulan tisu parut keloid dan mogok mana-mana tisu parut yang mungkin telah dibina. Ini adalah penting untuk mengekalkan pelbagai gerakan, fleksibiliti dan sensasi.

Peringkat 4 adalah satu pemulihan yang berterusan untuk mendapatkan pesakit kembali ke 100% lagi. Jika pesakit telah patuh dan akupunktur yang telah menjalankan tugas mereka dengan betul, peringkat ini perlu dipendekkan dan pesakit harus bulan lebih awal daripada proses pemulihan.

Walaupun sesetengah pembedahan ortopedik boleh dielakkan menggunakan akupunktur dan perubatan China, ia boleh digunakan sebagai perkhidmatan pelengkap dalam proses pemulihan dari pembedahan juga. Ia boleh digunakan sebelum pesakit mampu menggerakkan lengan dan pergi ke terapi fizikal. Ia juga boleh digunakan bersama-sama dengan terapi fizikal. Apabila dilakukan dengan betul, oleh seorang ahli akupunktur berlesen, masa pemulihan selepas pembedahan anda dari kecederaan bahu akan disimpan pada tahap minimum dan sakit-percuma yang mungkin, dengan pelbagai yang lebih besar gerakan, kekuatan dan peluang yang kurang kerosakan yang kekal. Melawat kami dalam talian untuk maklumat lanjut mengenai pemulihan selepas pembedahan menggunakan akupunktur dan perubatan Cina untuk cepat sembuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar