Selasa, 10 November 2015

Thrombocytopenia - Mengapa Adakah Ia Berlaku?

Thrombocytopenia - Mengapa Adakah Ia Berlaku?

Pada orang biasa jika platelet menurun atau dimusnahkan atas sebab tertentu, badan bertindak balas dengan menghasilkan faktor pertumbuhan yang merangsang sumsum tulang untuk menghasilkan lebih banyak platelet. Jadi mengapa pesakit thrombocytopenia mempunyai masalah dengan platelet yang rendah? Teruskan membaca dan anda akan mendapat jawapannya. Kerana memahami sebab-sebab ini membantu anda untuk memahami apa ubat semula jadi boleh memberi manfaat.

Thrombocytopenia - Orang yang mempunyai penyakit ini mempunyai beberapa masalah yang serius dengan badan mereka

Pada orang yang mengalami thrombocytopenia badan tidak akan menghasilkan cukup satu faktor pertumbuhan yang diperlukan untuk menggantikan kehilangan platelet. Ini bermakna bahawa ia akan mengambil masa yang lama untuk badan untuk menghasilkan platelet. Dalam erti kata lain, terdapat lebih banyak kemusnahan dan pengeluaran kurang.

Sistem imun anda menjadi pembunuh

Atas sebab-sebab yang diketahui dan tidak diketahui sistem imun dalam thrombocytopenia (jenis imun) menghasilkan antibodi yang memusnahkan platelet dalam kuantiti yang besar. Atas sebab ini rawatan konvensional adalah ke arah menekan sistem imun dengan harapan menghalang platelet yang rendah. Ini kerja-kerja banyak kali tetapi dalam banyak kes ini gagal. Kadang-kadang ejen chemotherapeutic kuat digunakan.

Mengapa sistem imun akan melakukan ini? Terdapat banyak sebab. Vaksinasi diketahui menyebabkan thrombocytopenia kanak-kanak. Lain-lain faktor yang mungkin boleh menjadi alahan makanan, alahan gluten, H. pylori bakteria. Dalam kes-kes lain itu adalah sama sekali tidak diketahui mengapa mayat memiliki pertahanan akan menyerang platelet.

Satu perkara yang pasti, ia seolah-olah bahawa tekanan dan kurang tidur mendakan platelet darah yang rendah untuk masuk ke peringkat akut. Oleh itu, ia seolah-olah bahawa faktor-faktor yang berbeza dalam gaya hidup yang menekankan badan cenderung untuk membuat sistem imun kepada kerosakan.

Walaupun ramai penyelidik tidak memberi berteriak tentang gaya hidup, diet dan hubungannya dengan thrombocytopenia, yang lain ramai yang percaya bahawa apa yang anda lakukan dan makan boleh menjadi faktor utama memburukkan dan precipitating dalam thrombocytopenia.

Kita harus ingat selalu bahawa tubuh adalah keseluruhannya. Anda tidak boleh memisahkan sistem kebal daripada segala-galanya. Apa yang anda makan dan tidak dan tidak melakukan akan berakhir menjejaskan kesihatan platelet anda.

Kadang-kadang dengan hanya menambah makanan antioksidan untuk diet membuat perbezaan yang besar dan menghalang thrombocytopenia anda dari pembakaran sehingga sekali lagi. Ya ada ubat-ubatan yang hebat dan ubat semula jadi yang boleh membantu. Tetapi mengubah gaya hidup keseluruhan anda boleh membuat perubahan yang besar dan membantu badan anda bertindak balas lebih baik untuk apa sahaja yang anda memilih rawatan yang perlu dilakukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar