Selasa, 10 November 2015

Tekanan Dan Many Faces Its

Tekanan Dan Many Faces Its

Otak berkembang maju sebagai pusat kawal selia untuk proses fisiologi. Ramai daripada mekanisme badan untuk menangani tekanan diaktifkan dalam pusat-pusat tertentu otak seperti hipotalamus. Ini adalah pengawal selia dan penghubung kepada rangkaian otak lain aktiviti yang berkaitan tekanan. Apabila hipotalamus diaktifkan melalui tindak balas tekanan ia menuangkan molekul CRH ke dalam saluran darah sekitar kelenjar pituitari. Ini menyebabkan pituitari untuk menghasilkan ACTH, yang merangsang sel-sel dalam kelenjar adrenal untuk membuat masih hormon ketiga, kortisol.

Jika seseorang itu untuk mengukur hormon tekanan dalam darah atau air liur, akan terdapat peningkatan yang ketara dalam tempoh tiga minit acara yang berkaitan dengan tekanan itu. Sistem hormon dan saraf bekerja dengan cepat bawah apa-apa permintaan yang diletakkan di atasnya. Sistem imun di sisi lain boleh mengambil hari sebelum tekanan itu direalisasikan di peringkat selular.

Kortisol adalah hormon stress yang dirembeskan oleh kelenjar adrenal. Ini adalah kelenjar berbentuk buah pinggang yang berehat di atas buah pinggang. Kortisol boleh memberi kesan yang meluas ke atas penyakit dalam badan jika dibiarkan. Kortisol belajar melalui pendedahan berulang untuk turun mengawal tindak balas imun untuk penceroboh asing. Badan dan otak menjadi mahir pembelajaran jawapan yang berkaitan dengan tekanan dalam mekanisme gelung maklum balas. Mereka utama adalah untuk mengganggu isyarat otak menerima secara konsisten, berhubung dengan tekanan. Tekanan kronik juga boleh menutup dan menghalang fungsi pembiakan pada lelaki dan wanita, kerana sistem hormon dan sistem secara keseluruhan.

Kortisol boleh bertindak dalam banyak cara lain untuk merosakkan sel-sel dalam badan. Ia boleh menyumbang kepada simpanan tenaga yang tidak diingini di tempat tertentu badan. Kami tidak sentiasa mempunyai banyak glukosa yang terapung di sekeliling. Kortisol stok simpanan tenaga. Ia menukarkan protein menjadi glikogen dan menyimpan ia sebagai lemak. Jika tekanan adalah kronik, lemak badan meningkat disimpan di sekitar perut. Ini adalah mengapa ramai orang mempunyai simpanan lemak di sekitar perut mereka, kerana kortisol sedang berusaha untuk menyimpan tenaga.

Terdapat tiga rangkaian utama dalam sistem imun. Ia termasuk timus, sistem limfa dan limpa. Semua ini bekerja bersama-sama dalam suasana harmoni untuk menarik kira untuk fungsi imun dengan mengawal penceroboh mungkin. Melalui pendedahan berulang kepada kortisol, kelenjar timus yang terletak di belakang tulang dada mengecut dari masa ke masa. Ini organ imun dianggap salah satu rangkaian penting dalam sistem imun.

Tekanan juga mungkin muncul dalam tisu-tisu lain dalam badan. Sebagai contoh, ia hanya mengambil masa satu pemikiran sesat mengenai kemungkinan mengurangkan tekanan pada masa akan datang kita untuk mengubah tahap keasidan dalam rembesan perut kita. Kandungan asid dalam perut kita dikawal oleh pepsin dan asid hidroklorik. Ini adalah enzim penting yang penting dalam pemecahan makanan memasuki perut. Semakin usia meningkat, kandungan asid menjadi kurang mampu untuk pecahan kanji (karbohidrat) dan protein. Pada peringkat ini, dengan mengambil enzim pencernaan untuk membantu asimilasi makanan menjadi penting.

Usus ini merupakan salah satu organ yang paling penting untuk asimilasi fikiran dan emosi. Selain daripada kulit, usus Adalah laman utama konflik dalaman yang timbul daripada emosi toksik. Perasaan tertahan yang tidak dapat diungkapkan, atau secara sedar berfikir, menjadi dihayati dan mendapat tempat dalam sistem penghadaman. Selepas itu, hasrat untuk memberi dan menerima akan mempunyai sebagai iringan yang aktiviti saluran usus atas, kerana ini berkaitan dengan pengambilan pertama makanan.

Sembelit adalah penuh semangat dilihat pada ketidakmampuan untuk menyerap aliran kehidupan. Cita menjadi terperangkap dalam masa lalu, sekali gus menyekat aliran hidup melalui badan. Akibatnya, usus sempit memegang kandungan seolah-olah individu itu memegang masa lalu. Ini dikenali sebagai pengenalan dan boleh membawa kepada isu-isu pencernaan yang berkaitan jika tidak diselesaikan.

Tekanan berulang-ulang meletakkan tekanan yang besar terhadap organ-organ badan. Mereka mula mengeluarkan dan melepaskan hormon dan molekul untuk menangani permintaan mengurangkan tekanan yang diletakkan ke atas mereka. Dari masa ke masa, organ mungkin kehilangan keupayaan untuk melaksanakan peranan ini dengan cekap, yang membawa kepada keadaan katabolik tisu dan kerosakan organ itu. Diabetes adalah satu penyakit itu yang menjelma sebagai hasil permintaan gula diletakkan di atasnya melalui pankreas. Apabila ia tidak dapat memproses koktel gula dan tekanan dalam bentuk kafein dan alkohol, ia kemudiannya kehilangan fungsi normal sebagai pengawal selia pengeluaran insulin.

Tekanan boleh menyebabkan gangguan tidur. Mereka yang terdedah kepada tekanan yang berulang-ulang boleh mempunyai tahap kortisol pada waktu malam tepat sebelum tidur. Biasanya terdapat hubungan antara tekanan dan pengambilan perangsang seperti kafein dan alkohol. Salah satu kesan kafein dalam kopi anda adalah untuk merangsang pembebasan hypothalamic CRH (corticotropin-melepaskan hormon) - dalam erti kata lain, ia memberi tekanan anda hormon kegoncangan. Alkohol juga akan mempunyai kesan yang sama ke atas badan seperti kafein.

Mekanisme asas membayangkan badan itu sudah mengalami tekanan melalui berulang rangsangan luar tekanan. Minda dan badan melakukan yang terbaik untuk mengimbangi tekanan oleh menghadapi dan berurusan dengan kemasukan bahan kimia dan hormon dilepaskan ke dalam darah, tisu dan organ. Mengambil perangsang yang mencipta satu lagi tindak balas tekanan, hanya menambah kepada tekanan dalam. Ia adalah menghairankan bahawa keputusan yang seterusnya adalah penutupan organ dan pengeluaran biasa, fungsi sihat.

Lihatlah tekanan dalam kehidupan anda sekarang. Jika anda sedar mendapatkan kesihatan, kesejahteraan, kemakmuran dan kelimpahan, membuat keputusan untuk melepaskan mereka tingkah laku, tabiat dan makanan yang tidak disediakan untuk potensi yang besar. Kesihatan, kesejahteraan dan kemakmuran menunggu anda di sisi lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar